Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Openbaar bestuur
- De opgaven waar het openbaar bestuur voor staat, zijn de afgelopen jaren complexer geworden. Vooral de transitieopgaven, maar ook thema’s zoals ondermijning en digitalisering vragen meer van het lokaal bestuur. Dit vraagt op lokaal niveau om meer kennis, expertise, betrokkenheid van de samenleving en een solide financiële huishouding. Wij zetten ons als provincie in om gemeenten te ondersteunen bij deze opgaven en de samenwerking tussen gemeenten te bevorderen. Bijvoorbeeld door middel van kennissessies en trainingen voor goed openbaar bestuur. Als gemeenten niet goed presteren, grijpen we in.
- Weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit is een urgent maatschappelijk vraagstuk. De vermenging van boven- en onderwereld is een gevaar voor onze rechtstaat en vermindert het vertrouwen in de overheid. De provincie voorkomt misbruik van de provinciale faciliteiten door het uitvoeren van de wet BIBOB, als ondersteuning van de lokale aanpak van gemeenten en burgemeesters. In de gebiedsaanpakken leveren we maatwerk om weerbaarheid te vergroten.
Lobby en Europa
- EU-subsidies zijn een belangrijke financieringsbron bij de realisatie van onze regionale opgaven. Wij blijven samenwerken met en ondersteunen van onze regionale partners in Zuid-Holland om optimaal gebruik te blijven maken van EU- subsidie mogelijkheden.
- Beleid en wetgeving vanuit de Europese Unie en het Rijk stellen in grote mate het kader vast waarbinnen wij de Zuid-Hollandse ambities op deze opgaven moeten realiseren. Om hier als provincie invloed op uit te blijven oefenen blijven we inzetten op public affairs, zowel in Brussel als Den Haag. Bij elke lobby-inzet wegen we af of we meegaan in de IPO-brede lobby of een eigen lobbytraject starten. Zo zorgen we op diverse niveaus voor een structurele, efficiënte en integrale lobby die nodig is om onze Zuid-Hollandse ambities te kunnen realiseren.
Omgevingswet/ beleid
- Wij zijn klaar voor de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024.
- Onze inzet is een herziening van het omgevingsbeleid per jaar. Hierdoor kunnen we inspraak en participatie goed vormgeven en voorkomen we dat procedures voor herzieningen door elkaar gaan lopen.
Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG)
- Wij vinden het belangrijk dat naast boeren, natuurorganisaties en overheden ook onze inwoners betrokken zijn bij de inrichting van onze provincie.
- We zijn gebiedspartner en gebiedsautoriteit. Als gebiedspartner werken we nauw samen met andere gebiedspartners. We zijn richting onze partners transparant over onze rol, taken en verantwoordelijkheden en inzet van bevoegdheden. Wij zetten onze instrumenten in voor het algemeen belang van het Zuid-Hollands landelijk gebied en voor belangen van gebiedspartners om bij te dragen aan oplossingen voor de gebieden. We stellen ons in deze grootschalige transitie op als leider en maken waar nodig keuzes voor een vitaal landelijk gebied. Via het Zuid-Hollands Programma Landelijk Gebied (ZH-PLG) worden de doelen op het gebied van natuurherstel, water, klimaat en stikstof als uitgangspunt genomen. Bij dit toekomstperspectief hoort ook een verdienvermogen voor de landbouw op lange termijn. Eventueel ondersteund door alternatieve inkomsten zoals agrotoerisme of beheer van landelijk gebied.
- Er is een opgave voor het realiseren van extra bos in Zuid-Holland. Deze opgave zal ook binnen het ZH-PLG worden opgepakt binnen de reeds begrensde NNN-gebieden, in samenhang met andere gebiedsopgaven.
Stikstof: innovatie en instrumentarium
- Wij gaan de emissies door landbouw, industrie en andere sectoren verlagen. Minder emissies zorgen mede voor natuurherstel en creëren ruimte voor vergunningverlening. Innovaties bieden grote mogelijkheden om de stikstofuitstoot te verminderen. Wij ondersteunen innovaties, zeker in gebieden waar de uitstoot van stikstof een grote opgave is. Vanwege de onzekerheid en effectiviteit van innovaties monitoren wij continu in de praktijk het effect van gekozen innovaties op de realisatie van de doelen en de grootte van de veestapel. Hierdoor creëren we de mogelijkheid om juridisch houdbare vergunningen te verstrekken en de uitstoot te verlagen. De inzet van innovatie maakt onderdeel uit van een breder handelingskader dat integraal en gebiedsgericht is.
- Naast innovaties zetten we tegelijkertijd ook andere maatregelen in afhankelijk van de opgaven die bij een bedrijf en de directe omgeving spelen. Dat zijn mogelijke maatregelen als ander voer en weidegang extensiveren (minder vee per hectare of hetzelfde aantal vee op meer hectare), diversificatie, bedrijfsomschakeling, verplaatsen en stoppen.
- Wij helpen boeren die vrijwillig willen stoppen en onderzoeken of vrijwillige ‘stoppers’ in aanmerking komen voor een goede financiële vergoeding vanuit het landelijk Transitiefonds Landelijk Gebied en Natuur.
- Ook andere sectoren, zoals het haven-industrieel complex en binnenvaart, dragen bij aan de vermindering van de stikstofuitstoot.
- In samenwerking met het Rijk werken we op korte termijn aan een oplossing voor de PAS- melders en interimmers in onze provincie.
- De doelen voor natuurherstel zijn voor ons leidend. In de aanpak is een gezamenlijke gebiedsgerichte insteek de basis. Daarvoor komen er gebiedsplannen met een uitvoerings- en inpassingsplan waarmee we de doelen willen halen. De Natuur doel analyses (NDA) en de ecologische autoriteit zijn hierbij richtinggevend en niet leidend. Het eerste kwartaal 2024 wordt bekeken of de gebiedsplannen en uitvoeringsplannen voldoende en concreet genoeg zijn om de tussendoelen te halen. Er zal geen goedkeuring worden gegeven aan plannen die niet voldoen aan de gestelde doelen. Als bij uitvoering plannen niet snel genoeg tot resultaten leiden sturen we bij met inzet van onze wettelijke middelen. In het gebiedsproces onderzoeken we in welke gebieden functiewijziging noodzakelijk wordt geacht. In deze Statenperiode vindt er geen gedwongen uitkoop plaats ten behoeve van stikstofreductie.
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Participatie en Burgerberaad
- Een vitale samenleving vraagt om betrokkenheid van inwoners bij de politieke besluit- en planvorming alsook uitvoering. We houden in onze planvorming en bij onze besluiten rekening met participatie door inwoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers.
- We organiseren tenminste twee keer een Burgerberaad door de eigen organisatie. Waarbij de kaders voor het Burgerberaad vooraf helder gecommuniceerd worden.
- We actualiseren in samenspraak en in afstemming met maatschappelijke partners onze participatievisie en -principes aan de huidige tijd.
- De aanpak van de maatschappelijke opgaven vraagt om samenwerking in de verschillende gebieden en op meerdere beleidsterreinen. Wij vinden meer bestuurlijke zichtbaarheid en aanspreekbaarheid in de regio’s daarbij heel belangrijk. De provincie gaat daarom met een gebiedsgerichte, thema-overstijgende en bovenlokale gezamenlijke aanpak aan de slag. Tenminste een keer per jaar gaat het college langs de regio’s en daarnaast nodigen we gemeenten en waterschappen uit in ons Provinciehuis.