Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd:
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Subsidies en inkomensoverdrachten: betreft de lastneming van subsidies en daarnaast bijdragen aan met name andere overheidsinstellingen
- Overige lasten: betreft de lasten die niet gerekend worden tot de hiervoor genoemde categorieën
Opbouw en verloop van de dekking van de lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer uit welke bron de lasten worden gedekt.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Jaarrekening 2022 | Najaarsnota 2023 | Kadernota 2024 (incl Najaarsnota mutaties 2024) | Bijstellingen Begroting | Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 2.177 | 2.297 | 2.216 | -248 | 1.968 | 1.889 | 1.954 | 1.991 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 174.922 | 173.721 | 169.707 | 10.269 | 179.976 | 186.926 | 189.500 | 214.944 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.182 | 1.382 | 1.215 | 14 | 1.229 | 1.243 | 1.285 | 1.378 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 178.282 | 177.399 | 173.138 | 10.035 | 183.173 | 190.058 | 192.739 | 218.313 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 117.792 | 136.571 | 193.238 | 1.078 | 194.316 | 226.312 | 224.936 | 174.881 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 1.081 | 1.230 | 631 | -10 | 621 | 699 | 809 | 831 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 118.872 | 137.800 | 193.869 | 1.068 | 194.938 | 227.011 | 225.745 | 175.712 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 5.394 | 1.512 | 1.221 | -4 | 1.218 | 1.345 | 850 | 853 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 2.994 | 4.623 | 4.706 | 0 | 4.706 | 4.810 | 4.810 | 4.809 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 8.388 | 6.135 | 5.928 | -4 | 5.924 | 6.155 | 5.660 | 5.662 |
Totaal Lasten | 305.542 | 321.335 | 372.935 | 11.100 | 384.035 | 423.224 | 424.144 | 399.687 |
Baten | ||||||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | ||||||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 790 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 23.349 | 9.548 | 7.490 | 4.937 | 12.427 | 7.295 | 1.285 | 6.944 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 0 | 42 | 42 | 0 | 42 | 41 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 24.139 | 9.670 | 7.532 | 4.937 | 12.469 | 7.336 | 1.285 | 6.944 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | ||||||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 13.042 | 12.490 | 6.694 | 6.000 | 12.694 | 12.014 | 8.990 | 5.660 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 13.042 | 12.490 | 6.694 | 6.000 | 12.694 | 12.014 | 8.990 | 5.660 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | ||||||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 3.045 | 466 | 166 | 0 | 166 | 66 | 66 | 66 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.079 | 1.361 | 1.361 | 0 | 1.361 | 1.255 | 1.255 | 1.255 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 4.125 | 1.828 | 1.528 | 0 | 1.528 | 1.321 | 1.321 | 1.321 |
Totaal Baten | 41.305 | 23.988 | 15.754 | 10.937 | 26.691 | 20.672 | 11.597 | 13.926 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 264.236 | 297.347 | 357.181 | 163 | 357.344 | 402.552 | 412.547 | 385.761 |
Toelichting bijstellingen
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Prijsinflatie OV-concessies € 3,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Jaarlijks worden de concessie-overeenkomsten geïndexeerd aan de hand van de LBI (Landelijke Bijdrage Index) voor prijsinflatie. Als gevolg van de gewijzigde indexcijfers over 2024 wordt de begroting hierop aangepast. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie |
Ontwikkelingen Middengebied Zuidplaspolder € 4,6 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
In april 2023 zijn PS geïnformeerd over de Ontwikkelingen Middengebied Zuidplaspolder. De provincie draagt € 6 mln (prijspeil juli 2021) bij voor drie infrastructurele projecten aan de gemeente voor de volgende projecten:
Een deel van de bijdrage ad € 2,1 mln is opgenomen in het PZI, de resterende € 3,9 mln wordt gedekt uit de verkoop van gronden. Na indexering zijn de bijdragen € 2,4 mln uit het PZI en € 4,6 mln uit de verkoop van de gronden. Met deze wijziging wordt het deel van de bijdrage aan de gemeente Zuidplas dat wordt gedekt uit de verkoop van gronden in de begroting opgenomen. Dekking uit opbrengst verkoop gronden. |
Afkoopsom gemeente Wassenaar € 1,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Aan de gemeente Wassenaar wordt een afkoopsom verstrekt van € 2,8 mln voor toekomstig beheer en onderhoud, ter uitvoering van de overeenkomst met de gemeente over de aanleg van fietspaden in het kader van de RijnlandRoute. De bijdrage wordt nu gelijk verdeeld over de jaren 2024 en 2025. Bij oplevering van de RijnlandRoute en daarmee het definitief worden van de beheergrenzen, wordt de uiteindelijke berekening en afrekening gemaakt op basis van nacalculatie inclusief indexatie. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Projecten initiatieffase € 0,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In 2024 wordt naar verwachting minder onderzoek uitgevoerd voor infrastructuurprojecten in de initiatieffase. Daarmee worden ook minder (interne) kosten gemaakt. Dekking ten gunste van de reserve Bereikbaarheid. |
Multimodale brug Rotterdam € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Bij Kadernota 2024-2027 hebben PS € 10 mln beschikbaar gesteld voor een nieuwe multimodale brug Rotterdam. Deze brug krijgt een belangrijke functie in met name het openbaarvervoernetwerk door een nieuwe tramverbinding tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Bij de Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen in de reserve Bereikbaarheid gestort. Voor 2024 wordt nu € 0,2 mln in de begroting opgenomen voor een bijdrage aan de noodzakelijke verkenningen. Dekking ten laste van de reserve Bereikbaarheid. |
Kleine bijstellingen € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Omgevingsbeleid (ambitieoverstijgend) € 0,1 mln ten laste van de algemene middelen. |
Kapitaallasten € 3,5 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en wijzigingen in de renteomslag wijzigen ook de kapitaallasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € 7,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Het onderhoudsprogramma wordt jaarlijks geactualiseerd. De bijstelling heeft een aantal oorzaken. Ten eerste is er vertraging in de lopende projecten. Het onderhoud wordt later uitgevoerd door een langer dan geplande voorbereidingstijd door onder andere wensen/eisen vanuit de omgeving (omgevingsmanagement), kabels en leidingen, ruimtelijke procedures en grondverwerving. Het betreft onder andere het onderhoud aan de Hartelcorridor, Coenecoopbrug, N209. Daarnaast worden projecten later opgestart doordat gezien de technische staat van het asfalt planmatig onderhoud kan worden uitgesteld. Dit uitstel is nooit afstel. Tot slot worden in 2024 extra werkzaamheden voor derden verricht. Tegenover deze extra lasten staan extra baten. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en Onderhoud. |
Indexering prijsontwikkeling 2023 € 8,7 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Conform het indexeringsbeleid is het budget voor beheer en onderhoud vanaf het jaar 2024 structureel verhoogd met € 9,9 mln. Deze budgetbijstelling is voor de verwachte prijsontwikkeling in 2023 en conform de in de Kadernota 2024-2027 opgegeven percentages. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Overdracht wegen € 0,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De overdracht van de gedeelten N478 Bergambacht Veerweg (voor aanpassing Veerstoep) en N206 Leidschendam, Meerlaan brug Driemanspolder vinden plaats in 2024 (N478) € 0,1 mln en 2025 (N206) € 0,1 mln. |
Kapitaallasten € 0,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Door verschuiving van de investeringen in de tijd en wijzigingen in de renteomslag wijzigen ook de kapitaallasten. Zie ook de Financiële begroting 4.2 Investeringskredieten en de Paragraaf Financiering voor een nadere toelichting op de ontwikkeling van de rentelasten. Dekking ten gunste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Ontwikkelingen Middengebied Zuidplaspolder € 4,9 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Zie de toelichting bij de lasten. De verkoopopbrengst geeft een voordeel van € 0,3 mln dat ten gunste van de algemene middelen komt. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma € 6,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De te ontvangen bijdragen voor werk voor derden zijn geraamd op basis van het huidige inzicht in het geplande werk voor derden. In het verleden werden met name de baten voor dagelijkse beheer, waaronder objectbediening, te conservatief geraamd. Dit is structureel bijgesteld. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Leges infrastructuur €0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 treedt ook de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening (ZHOV) en de Verordening nautisch beheer in werking. Met de inwerkingtreding van de ZHOV ontstaat een meldingsplicht in plaats van een vergunningsplicht voor bepaalde werkzaamheden aan kabels en leidingen. De legesinkomsten zullen hierdoor structureel dalen met € 0,1 mln. Dekking ten gunste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Toelichting lasten meerjarenraming 2025-2027
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Onderhoudsprogramma: 2025: € 38 mln (n), 2026 € 40,2 mln (n), 2027 € 8,3 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De meerjarige lasten en baten voor het beheer en onderhoud van de bestaande infrastructuur zijn toegelicht in de Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen, deel infrastructuur, van deze begroting en het PZI 2024-2038. De geraamde kasritmes kennen jaarlijkse fluctuaties afhankelijk van de staat van het areaal. Pieken en dalen in de baten en lasten van het onderhoudsprogramma worden geëgaliseerd via de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. De piek in 2025 hangt onder andere samen met het groot onderhoud beweegbare kunstwerken, asfaltvervanging en het baggeren van de vaarwegen. Dekking ten laste van de egalisatiereserve Beheer en onderhoud. |
Indexering prijsontwikkeling: 2025 € 9,3 mln (n), 2026: € 9,2 mln (n), 2027: € 9,2 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Deze budgetbijstelling is voor de verwachte prijsontwikkeling in 2023 en conform de in de Kadernota 2024 opgegeven percentages. Dekking ten laste van de stelpost prijscompensatie. |
Kapitaallasten 2025: € 2,1 mln (n), 2026: € 3,3 mln (n), 2027: € 5,9 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
De kapitaallasten binnen beleidsdoel 2-2, Beheer en onderhoud op orde en duurzaam, stijgen van € 21,3 mln in 2024 naar € 23,4 mln in 2025, naar € 26.7 mln in 2026 en € 32.6 mln in 2027 doordat een aantal financieel omvangrijke projecten worden geactiveerd. Het betreft het onderhoud van oevers traject 6 (Heijmanswetering / Oudewetering / Woudwetering), traject 8 (Oude Rijn), het onderhoud aan de Hartelcorridor, het onderhoud aan de N214 a/b (Molenlanden) en N215 b/c (Goeree-Overflakkee), de bijdrage vanuit beheer en onderhoud voor werkzaamheden bij de realisatie van de Europaweg, Lammebrug en Trekvlietbrug. Dekking ten laste van het begrotingssaldo. |
Toelichting baten meerjarenraming 2025-2027
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Baten beheer en onderhoud: leges en werk voor derden 2025 € 9,5 mln (v), 2026: € 7 mln (v), 2027: € 3,7 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
De baten voor Beleidsdoel 2-2 bestaan enerzijds uit legesinkomsten en anderzijds uit bijdragen voor werk voor derden. De te ontvangen bijdragen voor werk voor derden zijn geraamd op basis van het huidige inzicht in het geplande werk voor derden. In het verleden werden met name de baten voor dagelijkse beheer, waaronder objectbediening, te conservatief geraamd. Dit is structureel bijgesteld. Daarnaast is de structurele bijstelling van de leges door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 verwerkt. |