Beleid
Het beleid voor weerstandsvermogen en risicobeheersing is wettelijk verankerd in het Besluit Begroten en Verantwoorden en in het eigen beleid van de provincie in de vorm van de Financiële Verordening:
- Wettelijk kader opgenomen in het Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV);
- Financiële Verordening provincie Zuid-Holland 2021
In de financiële verordening is vastgelegd dat er een systeem van risicomanagement moet zijn dat leidt tot een integraal en transparant inzicht in de risico’s dat het proces van sturing, beheersing, besluitvorming en verantwoording ondersteunt. Risicomanagement draagt hiermee bij aan het realiseren van de provinciale doelen en ambities.
In de jaarrekening en begroting wordt in de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en risicobeheersing’ het integrale risicoprofiel van de provincie weergeven. Hierbij wordt getoetst of de provincie voldoende middelen heeft om de risico’s op te vangen middels het weerstandsvermogen. De norm voor het weerstandsvermogen (de beschikbare middelen (weerstandscapaciteit) gedeeld door de omvang van de financiële risico’s) is ‘minimaal 1’. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de incidentele- en structurele weerstandscapaciteit.
Wat willen we bereiken in 2024?
Risicomanagement is een integraal onderdeel van de aansturing van al onze opdrachten binnen de provincie. Tegelijkertijd is het risicomanagement continu in ontwikkeling. De kaders in de Financiële verordening worden nader uitgewerkt en geactualiseerd in de vorm van een Uitvoeringsnota en operationele werkwijzers. Met de implementatie van het systeem van risicomanagement wordt gewerkt aan drie doelen: verbreding van de toepassing van risicomanagement, verbetering van de kwaliteit van het risicomanagement en verhogen van het risicobewustzijn in de organisatie.
De verbreding vindt plaats door het bepalen van de risicovolle opdrachten binnen de provincie door middel van een vastgestelde concernbrede systematiek en het expliciet, realistisch en gestructureerd toepassen van risicomanagement bij deze opdrachten.
De kwaliteitsverbetering vindt met name plaats op de lopende risicodossiers bij uitvoeringsprojecten, zoals infrastructurele en natuurprojecten door het uitvoeren van een kwaliteitstoets en verbetermaatregelen. Deze maatregelen zijn mede gericht op uniformering, zodat risico-informatie beter beschikbaar wordt voor portfolioanalyses of programmasturing. Tevens wordt een kwaliteitsslag gemaakt op de risico-informatie die onderdeel uitmaakt van bestuurlijke besluitvorming.
Het risicobewustzijn wordt vergroot door per ambitie gesprekken te (blijven) voeren over de risicovolle opdrachten en toepassing van het risicomanagement binnen die opdrachten. Daarnaast worden diverse trajecten voor verschillende afdelingen georganiseerd om invulling te geven aan risicoleiderschap.