Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekkingen worden bijgesteld met € 13,4 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - N468 € 7,4 mln. De overdracht van de N468 gaat niet door. De in deze reserve beschikbare middelen worden overgezet naar de reserve Beheer en onderhoud voor het toekomstige onderhoud van de weg.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,1 mln. Voor dit fietspad is een provinciefondsuitkering ontvangen (Voorjaarsnota 2018). Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de in de reserve beklemde middelen vrij te laten vallen.
- Bijdrage gemeente Wassenaar voor fietspad bij Rijnlandroute € 1,4 mln. Aan de gemeente Wassenaar is een bijdrage toegezegd van € 2,8 mln voor het fietspad. De bijdrage wordt gelijkelijk verdeeld over de jaren 2024 en 2025.
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,9 mln. In het BO-MIRT van 2020 is besloten om voor de periode 2021-2026 de huidige samenwerking in Bereik! (afstemming werkzaamheden) uit te breiden met de bestaande organisaties van de Verkeersonderneming (regio Rotterdam) en Bereikbaar Haaglanden en Holland Rijnland die zich vooral richten op mobiliteitsgedrag en modal shift. De samenwerking zal betrekking hebben op heel Zuid-Holland. Omdat de provincie wel structureel deelnam aan Bereik! maar niet aan de andere organisaties (wel op projecten) wordt € 0,9 mln per jaar bijgedragen voor de periode 2022-2026.
- Kleinere bijstellingen € 1,6 mln:
- Overdracht wegen € 0,4 mln
- Algeracorridor € 0,3 mln
- Bijdrage aan RWS voor mobiliteitsmanagement A20 NKG € 0,2 mln
- Verkenning en reservering oeververbindingen Rotterdamse Regio - SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam € 0,2 mln
- Bijdrage Multimodale brug € 0,2 mln
- Connected Transport Corridors Z-H € 0,1 mln
- Luchtvaartbeleid (Burgermeetnet) € 0,1 mln
- Regionale- en stadsdistributie via het water (CityBarge) € 0,1 mln
|
---|
Toelichting toevoegingen | De toevoegingen worden bijgesteld met € 1,7 mln. De bijstellingen hebben betrekking op: - Onderzoekagenda bereikbaarheid 2024 € 1 mln. Voor de aanleg en verbetering van de infrastructuur worden minder onderzoeken gedaan, omdat er maar zeer beperkt mogelijkheden zijn voor financiering van nieuwe projecten binnen het PZI
- Projecten in de initiatieffase € 0,7 mln. In 2024 wordt naar verwachting minder onderzoek uitgevoerd voor infrastructuurprojecten in de initiatieffase. Daarmee worden ook minder (interne) kosten gemaakt.
|
---|
Toelichting beklemming | Bestuurlijk verplicht: - Oeververbinding Rotterdam € 9,8 mln. Conform de toezegging in het BO-MIRT worden middelen gereserveerd voor de nieuwe multimodale brug in Rotterdam (Kadernota 2024-2027).
- Fietsinfrastructuur € 8 mln. Bij de Begroting 2018 is met A577 'Cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) € 8 mln toegevoegd aan het programma Fiets.
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln. Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. Om een bredere inzet van deze middelen voor de energietransitie mogelijk te maken zijn de middelen overgezet van de reserve Beheer en onderhoud naar de reserve Bereikbaarheid.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water/MEC Verduurzaming binnenvaart € 2,4 mln. Voor de pilot en de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar, waarvan € 0,6 mln als subsidie in het project SLA-Dockingstation ZES Alblasserdam is ingezet. De resterende middelen worden ingezet in de periode 2025-2029.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln. Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt (Voorjaarsnota 2015).
- Korte Termijn aanpak Mobiliteit en Verstedelijking 2022 en 2023 € 1,3 mln. In het Kaderbesluit Bereikbaarheid 2022 is € 5 mln voor deze activiteit vrijgemaakt. In 2023 is hiervan € 0,7 mln overgezet naar de Algeracorridor. In 2024 wordt geen inzet verwacht op deze activiteit. De resterende middelen ad € 1,3 mln blijven, samen met de vervallen geraamde onttrekkingen 2025-2027 van in totaal € 3 mln, in de reserve beschikbaar voor MoVe.
- P+R en hubs Algeracorridor (Korte Termijn Aanpak) € 1 mln. Voor dit project is een nieuw investeringsproject opgenomen in het PZI 2024-2039 dat naar verwachting in 2025 is afgerond. Dit leidt tot hogere afschrijvingslasten vanaf 2026. Om deze te dekken valt deze reservering vrij ten gunste van de algemene middelen in het jaar dat het project wordt geactiveerd.
- Algeracorridor KTA € 0,8 mln. Bij Kadernota 2024-2027 is € 0,8 mln omgezet van investerings- naar exploitatiemiddelen. Naar verwachting worden die in 2023 niet ingezet en blijven deze middelen beklemd in de reserve.
- Overdracht wegen € 0,3 mln. Voor de overdracht van wegen in het kader van de Wet herverdeling wegen (WHW) is bij Kaderbesluit 2020 € 1 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,3 mln is gerealiseerd.
- Afkoop beheer en onderhoud brug HOV corridor Noordwijk-Schiphol € 0,5 mln. Met de provincie Noord-Holland is een overeenkomst afgesloten over de afkoop van het beheer en onderhoud aan de brug in de HOV corridor Noordwijk-Schiphol.
- Connected transport € 0,2 mln. In het najaar van 2019 hebben Rijk en regio onder meer afspraken gemaakt over de digitalisering van het wegbeheer in Zuid-Holland. Via het provinciefonds heeft de provincie een bijdrage ontvangen van € 0,4 mln, waarvan € 0,1 mln in 2023 wordt ingezet.
|
---|
Toelichting omvang | De stand ultimo 2024 na verwerking van de voorstellen uit de Najaarsnota 2023 en de Begroting 2024 bedraagt € 41,3 mln en daalt naar € 23,9 mln per ultimo 2037. Van dit saldo is € 4,7 mln niet verplicht. |
---|